Binnen de onderbouw van de jeugdopleiding van PSV (FUNdament) werkt men volgens een nieuwe methodiek. Moderne termen als Agile en Sprints komen meer dan eens voor. In De Voetbaltrainer 223 vertelde Bram van de Vinne er over.
Bram van de Vinne: “Het is belangrijk  dat we als jeugdtrainers binnen FUNdament dezelfde taal spreken. Neem bijvoorbeeld het begrip ‘agile’, hetgeen zijn oorsprong vindt in de IT. Het is een projectmethodiek, waarbij je in korte tijd zoveel mogelijk resultaat wilt boeken. Vertalen we dat naar een voetbalopleiding, hebben we het dus minder over een meerjarenplan waarmee de speler aan de slag gaat. Wij werken liever met kleine, overzichtelijke stapjes (‘sprints’). Het blijkt dat methodologie, trainers en spelers meer kennis en ervaringen delen, meer betrokken zijn bij het proces met een duidelijk einddoel, duidelijk inzicht hebben in de voortgang, in een hoog tempo met veel plezier samenwerken, dat op basis van voortschrijdend inzicht op tijd wordt bijgestuurd en wordt voorkomen dat naderhand grote aanpassingen gedaan moeten worden.
Per ‘sprint’ is een aantal onderdelen te onderscheiden:
• Kick Off: methodologie en trainer bepalen welke spelers op welk level trainen o.b.v. 4 A’s (ability, awareness, attitude en agility) en leeractiviteiten ontwerpen naar methodologische principes tussen trainingen en binnen trainingen.
• Planning: trainer bespreekt met team/groep/individu de komende Sprint en zij formuleren in samenspraak doelen.
• Stand Up: trainer bespreekt met team/groep/individu de voortgang en knelpunten.
• Review: ‘presentatie’ of de geformuleerde doelen zijn behaald.
• Retrospective: trainer evalueert met team/coöperatie/individu het proces.
Concreet plan je voor bijvoorbeeld twee weken eerst grofweg de opbouw van de zes beschikbare trainingen. Een volgende stap is om per training nog gedetailleerder uit te werken hoe je trainingsvormen eruit zien, welke methodische stappen je neemt en waarop je specifiek gaat coachen. Dit laatste heb ik vooral in Spanje gezien: de trainingsvoorbereiding van elke training is daar zeer in detail uitgewerkt met duidelijke technische, cognitieve en fysieke accenten. Wij leggen ook diverse accenten binnen onze leeractiviteiten. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat we niet de verschillende accenten los van elkaar willen verbeteren. Wij geloven juist in het optimaliseren van het geheel, want dit is altijd meer dan de som der delen. Het vrijblijvende is er wel van af, en dat lijkt ons ook een goede zaak als je hoge eisen wilt of
moet stellen aan de opleiding binnen FUNdament.”
Lees het complete artikel in De Voetbaltrainer 223, te bestellen in de webshop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *